INNOWACJA PEDAGOGICZNA
organizacyjno-metodyczna
Szkoła: Technikum w Zespole Szkół Nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie |
Adres: ul. B.Prusa 2 ; 32-200 Miechów |
Strona szkoły: |
Wymaganie: Innowacja pedagogiczna organizacyjno- metodyczna |
Ucz się i rozwijaj swoje zdolności
Cele działania
pomoc psychologiczno – pedagogiczna uczniom ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi,
kształtowanie świadomości posiadania różnych uzdolnień,
motywowanie uczniów do doskonalenia, rozwijania swoich talentów,
wzmacnianie poczucia własnej wartości,
zaspokojenie zainteresowań uczniów,
zagospodarowanie czasu wolnego uczniom,
pomoc w planowaniu ścieżki zawodowej,
zwiększenie atrakcyjności zawodowej uczniów (przygotowanie uczniów do lepszego funkcjonowania na rynku pracy),
kształtowanie u uczniów postawy odpowiedzialności zawodowej,
kształtowanie i doskonalenie praktycznych umiejętności,
wdrożenie pracy metodami innowacyjnymi.
Krótki opis działania
Szkoła:
Innowacyjne działania odbywają się w pracowniach szkolnych wyposażonych w profesjonalny sprzęt. Dodatkowo podczas zajęć innowacyjnych wykorzystywany jest zestaw do wideo- konferencji . W innowacyjnych działaniach dydaktycznych wykorzystywane także są programy i narzędzia multimedialne w zakresie nauczania przedmiotów zawodowych.
Dzięki tym działaniom planowanie i organizacja procesów edukacyjnych służy rozwojowi uczniów oraz umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie.
Uczniowie:
Uczestnicy innowacji podczas zajęć uczą się planować, przewidywać, organizować oraz ustalać zasady współpracy w grupie . Ponadto realizacja innowacji gwarantuje zmianę podejścia do swojego samorozwoju, przyszłej kariery zawodowej, która może stać się punktem wyjścia do śmiałych i odważnych działań.
Innowacja gwarantuje:
udział w warsztatach zawodowych (carving, kelnerstwo synchroniczne, fantazyjne składanie ręczników, warsztaty sommelierskie, barmańskie itd.),
spotkania z ludźmi z branży gastronomiczno – hotelarskiej,
organizacje i obsługę imprez (eventów) na terenie Szkoły i poza nią (np. Święto Patrona Szkoły, stanowisko ekspozycyjne na Festiwalu Zawodów),
udział w olimpiadach oraz konkursach branżowych (szkolnych, pozaszkolnych),
udział w wycieczkach zawodoznawczych,
gry uliczne o charakterze zawodowym,
organizacje warsztatów branżowych dla uczniów szkół podstawowych,
Uczniowie decydują o sposobie organizacji i przebiegu zajęć.
Działania w ramach innowacji pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój.
Nauczyciele:
Nauczyciele podnoszą kompetencje zawodowe poprzez :
udział w szkoleniach , m.in. szkolenie z zakresu kompetencji cyfrowych nauczycieli przedmiotów zawodowych realizowanych w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II” organizowanym przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie i Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
udział w kursach doszkalających
współpracę z pracodawcami , co ułatwia przekazywanie młodzieży praktycznych umiejętności niezbędnych na rynku pracy
nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy, a także współpracują ze sobą w planowaniu , organizowaniu , realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych
nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się
pomagają uczniom uczyć się i planować indywidualny rozwój
nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia.
Efekty
Uczniowie :
rozwijają własną aktywności i kreatywności,
rozwijają swoją wyobraźnię i talenty,
ciągle doskonalą swój warsztat pracy,
mają lepszy start na rynku pracy,
nabywają nowych zawodowych doświadczeń,
pogłębiają umiejętności stosowania różnych metod pozyskiwania informacji,
doskonalą umiejętności współpracy w grupie,
uczą się wytrwałość i cierpliwość w dążeniu do celu oraz opanowanie w oczekiwaniu na efekty,
mają świadomości poniesionego wysiłku,
zwiększają zainteresowanie działalnością pozalekcyjną,
integrują się ze środowiskiem lokalnym
Nauczyciele:
doskonalą warsztat pracy pedagogicznej,
pogłębiają wiedzę i umiejętności zawodowe ,
dbają o własny rozwój poprzez wyszukiwanie nowych ciekawszych metod pracy,
praktycznie wykorzystują nabytą wiedzę i umiejętności ,
podnoszą swoje zdolności organizacyjne
odczuwają satysfakcję osobistą z osiągnięć uczniów,
Szkoła:
rozszerzenie współpraca ze środowiskiem lokalnym,
pozytywny wpływ na wizerunek Szkoły,
podniesienie jakości pracy Szkoły,
poszerzanie zakresu działań Szkoły ,
w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli możliwość dzielenia się z innymi nauczycielami nowymi metodami pracy , które mają wpływ na uzyskiwanie lepszych efektów nauczania,
uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej Szkoły,
integracja nauczycieli z uczniami podczas wspólnych prac,
wpływ na rozwój emocjonalny,
wpływ na rozwój intelektualny,
aktywizacja w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
Rady i przestrogi
Konieczne jest zdobywanie przez nauczycieli nowych umiejętności zawodowych .
Sposoby upowszechniania
Strona internetowa Szkoły,
Spotkania z nauczycielami, uczniami i rodzicami
Sesje Rady Powiatu
Targi edukacyjne
Prasa lokalna
Portale społecznościowe